keskiviikko 16. syyskuuta 2009

Palautetta ensimmäisestä KIMARA-iltapäivästä


KUVA: Ensimmäisen kimaran ohjelma


ENSIMMÄINEN Kimara-iltapäivä pidettiin Kantokasken koululla. Ohjelma pysyi aikataulussa. Paikalla koulun hienossa jumppasalissa, nousevassa katsomossa oli noin 40 espoolaisopettajaa.

Palautetta koulutustilaisuudesta


KUVA: Meriusvan koulun rehtori Hanna Sarakorpi alustaa koulunsa joustavista järjestelyistä.


Todistuksen sai, kun täytti palautelomakkeen. Lomakkeen palautti 30 osallistujaa. Palaute oli oikein ystävällistä ja rakentavaa.

KUVA: Arviot koulutuksesta vaihtelivat arvosanojen 2-5 välillä. Tyyppiarvo oli 4. Keskiarvo oli myös neljä.


Myönteistä palautetta/kiitoksia jne.

+ Hyvät vaihtelevat työtavat
+ Ohjelma jaksoi kiinnostaa, koska se ei koostunut vain yksipuolisesta luennoinnista.
+ Kokonaisuus hyvä
+ Hyvä rakenne, hyvin jaksotettu
+ Monipuolinen. Tehokas ajankäyttö.
+ Selkeä runko
+ Mukava, vaihteleva runko & sisältö
+ Rakenne (tiiviit esittelyt- keskustelu-+alku-ja tauko) piti vireänä tiiviin päivän jälkeen
+ Hyvä, reipas rytmitys
+ Oli hyvä, että luennot olivat ajallisesti lyhyet.
+ Toiminnallisuutta, väriä, piristävä
+ Vaihteleva, informatiivinen sisältö
+ Hyvä esittelykierros eri systeemeistä
+ Caset hyviä
+ Hyviä innovaatioita, vaikka monesta oli kuullut jo aiemminkin.
+ Tutustui hyvin toiste koulujen toimintakulttuuriin.
+ Oli informatiivista nähdä eri koulujen käyttämiä HOPS-malleja ja lomakkeita ja kuulla erilaisista ratkaisuista. Kiitos.
+ Hyvä, rento ja innostava ilmapiiri
+ Tunnelma, järjestelyt ja sisältö hyvä
+ Hyvää oli, että kuuntelijat otettiin hyvin mukaan.
+ Hattu-työskentelytapa piti virkeänä
+ En odottanut tällaista vaan perinteistä tylsää luentoa. Mukavaa, ettei tilaisuus vastannut odotuksiani.
+ Varauduin kolmen tunnin istumiseen ja kuuntelemiseen, mutta minut osallistettiin. Ehdottomasti hyvä juttu... Koulutuksessa osallistujat osallistettiin mielekkäästi...
+ Tilaisuus yllätti positiivisesti

KUVA: The Boots


+ Bändi kiva ylläri
+ Bändille kiitos
+ Musiikki oli kivaa
+ KIvaa, kun oli elävää musiikkia.
+ Aika kului nopeasti
+ Kiitos monipuolisuudesta
+ Pysyin hereillä, sain ideoita, virkistyin.
+ Tosi virkistävä ja vauhdikas. Sai kuulla muiden koulujen hyviä käytänteitä.
+ Hauska rakenne (hatut)
+ Martti piti jämäkästi puheenvuoroista ja aikataulusta kiinni
+ Mukavaa, että aikataulu piti
+ Aikataulu toimi
+ Järjestelyt ja pulla hyviä
+ Hyvin valmistellut esitykset
+ Kahvi oli ehdotomasti hyvää
+ Hyvä, että oli tarjoilua
+ Viihde ja kahvi ok
+ Tiivis paketti, erilaisia tuulahduksia Espoon kouluista
+ Sain paljon uusia ideoita, vahvistusta myös omalle tavalle ajatella ja opettaa. Kiitos!
+ Sisältö mielenkiintoinen, konreettinen, voi suoraan matkia malleja tai poimia tarkoituksenmukaiset toimintatavat omaa koulua ajatellen
+ Erittäin kiinnostavia alustuksia
+ Kiinnostavia alustuksia
+ Hyvät tilat ja erityisesti järjestelyt
+ ... mukavaa käydä eri kouluilla - tutustua- nähdä eri taloja


KUVA: Kaikkien kimaratilaisuuksien äiti: Minna Saulio sekä Nöykkiön koulun rehtori Sari Hakola.


Kriittistä palautetta/kehittämishaasteita

- En ymmärtänyt alkua
- En näe yhteyttä alustusten ja opstyön väillä vielä
- Aika paljon oli tuttua asiaa
- Ei juurikaan uutta tietoa
- Osa oli tuttua ja moneen kertaan kuultua asiaa esim. Meriusvan koulu
- Parkkitilat onnettomat
- Kutsuun myös parkki-infoa. Myöhästyin monen muun tavoin "turhaan kävellessäni koulua ympäri autoa siirtämässä taksipysäkiltä koulun sisäpihalle.
- Kahvi olisi voinut olla ilmainen (tai olisi ollut kiva tietää,että se maksaa, kun ei ollut lantin lattia taskussa)
- Hieman liikaa asiaa. Kiireen tuntu.
- Liian paljon caseja. Olisin halunnut kuulla muutamista mielenkiintoisimmista enemmän.
- Enemmän aikaa alustajille tai vähemmän alustajia- nyt hieman hengästyttävä tunnelma
- Aina tulee kiire, vaikka puheenjohtaja pitikin tällä kertaa aikatauluista ja useasta alustajasta ja hattutyöskentelystä (hauska , kiva työskentelytapa) huolimatta huolen aikatauluista.
- Aikataulu tiukka, joten osa esityksistä jäi hieman kesken. Hyvä kuitenkin, että aikataulusta pidettiin kiinni.
- Liian tiukka aikataulu- ei ehtinyt keskustella esityksistä riittävästi
- Vähän kiireen tuntua. liikaa asiaa kolmeen tuntin
- Harmitti lähteä kahville, kun bändi aloitti soittamisen.
- Kun kello alkaa olla 17, alkaa keskittyminen herpaantua, sillä takana on jo hektinen työpäivä
- "Yleisön" aktivointi palautteen kautta ei innostanut
-... ehkä mieluummin olisin kuitenkin keskustellut ihan "omassa roolissani" ryhmässä
-soveltuvampi erityisopettajalle

Koulutusideoita

? MIten näihin (tilaisuuksiin) saadaan tulemaan nuoria opettajia, sillä heidän on nämä ihanat ideat pantava käytäntöön, kun itse istumme keinituolissa.
* Väliaikatietoja ops-uudistuksesta
* Konkreettisia ohjeita koulun tason työskentelyyn ops-kierrokselle
* Kouluvierailuja opetustilanteisiin


Muuta

* Kun esittelen eri systeemeitä omassa koulussani, niin olisi mukava saada sähköinen versio (lyhyt ) jokaisesta.
* Innostavaa, mutta eikö muuallakin toteuteta esiteltyjä opetuksen/oppimisen muotoja. Koulut omien resurssiensa puitteissa. Tuntuu oudolta, että kunnan sisällä koulut voivat olla niin eriarvoisessa asemassa resurssien suhteen.

Ei kommentteja: