torstai 19. maaliskuuta 2009

25.3.2009 Pedagoginen johtaminen

KUVA: Rehtori- monologi (Jukka Jokiranta)


NÄIN IDEAA MAINOSTETTIIN:

PEDAGOGINEN johtaminen on rehtorin ydintehtävä. Miten koulua johdetaan pedagogisesti? Mitä tarkoittaa koulupedagogiikkaa? Miten tarttua rakenteisiin, prosesseihin ja kuinka vaikuttaa ihmisiin? Yhden päivän koulutustilaisuus uusitaan ke 25.3.2009 Auroran koululla. Osallistujien kanssa on sovittu, että koulutus tapahtuu klo 8- 14. Päivän aikana seurataan Auroran koulun arkea ja klo 12.45- 14.00 myös turvallisen iltapäivän (TIP) toimintaa. Oppimistehtävänä on myös ns. varjostus. Mukaan koulutustilaisuuteen mahtuu 12 ensimmäisena ilmoittautuvaa rehtoria, apulaisrehtoria ja pedagogisesta johtamisesta ja muutostyöstä kiinnostunutta opettajaa. Kurssin johtajana toimii rehtori Martti Hellström.



TÄLLAINEN OLI KOKEMUS

Koulutuspäivä järjestettiin, vaikka osallistujia oli vain kolme. Palaute oli hyvin kannustavaa. Numeroina keskiarvo oli tasan 5. Sanallinen palaute oli seuraavaa:
- Hyvä kompakti paketti pedagogisesta johtamisesta. Tätä pureskellaan pitkään. Hyvä, että pakotetaan olemaan aktiivuinen osallistuja, eikä vain sivusta seuraaja.
- Oli hienoa, että tilaisuus/koulutus järjesttetiin näinkin pienelle ryhmälle. Vastaanootto koululla oli erinomainen ja saimme paljon/näimme paljon hienoja ideoita ja uusia tuulia omaan työhön. Oma pää tuulettui.
- Päivän rakenne oli sujuva. Osallistujat olivat innokkaita. Kouluttaja oli kiinnostunut osallistujien tarpesita sekä aiheestaan, jonka hallitsee erittäin hyvin.
Aihe oli laaja ja siitä haluan tietää enemmö kuin yhdessä päivässä. Olisin halunnut tietää ehkä enemmän aiheesta "millainen on rehtorin päivä".

Koulutusideoina esitettiin
- pedagoginen johtaminen II
- pedagoginen johto opettajan omassa luokassa ja yhteistyössä avustajan kanssa
- olisi erittäin hyvä päästä tutustyumaan muiden koulujen toimintakulttuuriion ja poimimaan ideoita työhönsä.

Ei kommentteja: