keskiviikko 30. syyskuuta 2009

Palautetta kolmannesta KIMARA-tilaisuudesta

KUVA: Kolmas Kimaratilaisuus pidettiin Ruusutopan koululla

Ohjelma pysyi aikataulussa. Paikalla koulun auditoriossa oli noin 40 espoolaisopettajaa.









OHJELMA oli tällainen:
Viritys
14.00 Avaus: Vastuualuepäällikkö Minna Saulio
14.10 Ohjeet reflektioon hatut päässä. Martti Hellström.
14.25 Case 1 Ruusutorppa. Aaro Partanen. Reflektio.
15.00 Case 2 Aurora. Martti Hellström. Reflektio
15.30 The Boots ja kahvitauko
15.50 Case 3 Meriusva. HannaSarakorpi. Reflektio
16.20 Case 4. Kantokaski ja Nöykkiö Sonja Suotamo ja Sari Hakola. Reflektio.
16.55 Loppusanat. Martti Hellström
Palaute

Palautetta koulutustilaisuudesta
KUVA: Tilaisuudelle annetut arvosanat vaihtelivat välillä 2-5. Tyypillinen arvosana oli 4. Keskiarvo oli 4.


Myönteistä palautetta/kiitoksia jne.

+ Leppoisa ja aktivoiva
+ Pysyi hereillä- hyvät luennoitsijat ja porinaryhmät (hattuleikki +++)
+ Piristävä erilainen.
+ Toteutus poikkeuksellisen piristäväksi ,asiatiedon siitä kärsimättä
+ Onnistunut didaktisesti. Monipuolinen sisältö.
+ Hyvä tunnelma!
+ Odotin tylsiä luentoja.Ei tullut vaan luennot olivat monipuolisia ja mielenkiintoisia.
+ Asioita esiteltiin monelta eri kannalta.
+ Oli parempii ja innostavampi, luovaa suunnittelua.
+ Kivasti suunniteltu
+ Kiva, että kuuntelijat/osallistujat joutuivat aktiiviseen rooliin,
+ Monipuolinen ja tarpeeksi nopeantempoinen.
+ Eri aiheiden esittely nopea ja kiinnostus pysyi yllä.
+ reflektio oli hyvä ja sujuva nopeassa tilanteessa
+ kahvitarjoilu ja väliaikamusiikki oli erinomaista
+ aiheen yleinen kokonaisuus tuli selväksi
+ Esitykset hyviä ja kiinnostavia.
+ Piristäviä, uusia esitystapoja. Monen esityksen perusteella lasta osallistetaan aiempaa enemmän. Hyvä niin- sitoutuminen
+ Mukavan erilainen koulutus! Jopa virkistävä!
+ Hatut olivat ihan haiskoja
+ Hattu-idean käyttö loistava ajatus
+ Hattutempun oppiminen oli hyvä juttu!
+ Rento ilmapiiri, joka syntyi Bonon hatuilla luulen
+ Asiat esiteltiin sopivissa pätkissä ja pääsimme/jouduimme osallistumaan sopivasti.
+ Kiva kun oli murkinaa.
+ OLi kyllä hyvä erityisopettajalle
+ Nopea tempo, sopivan pituisia esityksiä.
+ Rentouttavaa ja asiapitoista
+ Tilaisuudessa oli hyvä fiilis
+ Kahvitus
+ Yläkoulun niveltäminen parani Meriuvan koulun rehtorin puheenvuorossa.
+ Kerrankin joku on ajatellut, miten koulupäivän jälkeen vielä jaksaa 3 tunnin rupeaman. Kiitos siitä.
+ Kahvitauon bändi virkisti.
+ Parani loppua kohden
+ Upea ympäristö
+ Selkeät luennoitsijat
+ KIvat porinaryhmät
+ Hienoa kuulla käytännön esimerkkien kautta erilaisusista ratkaisumalleista. Kunpa kaikki koulumme opettajat kuulisivat nämä asiat, mahdollisuudet.
+ Hyvä myös, että joitakin ongelmia tuli esille
+ OK. People were qualified/aware about their matters. And gave (share their knowledge) very well...
+ The idea of colors were very interesting and new for me, that was geat !!!
+ Hyvin järjestetty. Mielenkiintoiset esitykset.

Kriittistä palautetta/kehittämishaasteita

- Odotin, että tilaisuudessa olisi keskitytty nimenomaan yläasteelle- eikö mieltä löydy yläkoulun puolelta koulua, jossa asioita tehdään toisin?
- Yläkoulun asiota lisää
- Enemmän yläkouluasiaa
- Odotin enemmän yläasteen juttuja.
- Yläkoulun osuus liian nopea
- Yläkoulun osuus (Nöykkiö) liian nopeasti
- Kohderyhmänä olivat yläasteet. Miksei sisältö vastannut yläkoulujen tarpeita (tosin virikkeitä voi hyödyntää myös alakoulun kokemuksista).
- Esimerkit paljolti alakouluista. Missä esimerkityläkouluista? Eikö tämä tilaisuus ollut suunnattu yläkouluille?
- Yläkoulua vähän enemmän
- Eikö koulutus ollut suunnattu erityisesti yläkouluille?
- Odotin yläasteen juttuja
- Vaikka kuulijat yläkoulusta, sisältö ilmeisesti sama kuin muissa Kimaroissa. Miksi?
- ... minun odotus oli suoraan opetussuunnitelmaan liittyvää tietoa.
- Osa vanhoja tuttuja luentoja- taas!!! Kertaus on opintojen äiti :-)
- Pari esitystä oli jo keväällä (kertaus on opintojen äiti)
- Hattu-juttu tyhmä
- Hatut olisi voinut jättää väliin. Mieluummin kuuntelen napakoita tietopaketteja ja kyselen, jos tulee kysymyksiä
- Aikataulut venyivt lopussa liikaa kuitenkin
- Luennoitsijat kokivat aikataulun hengästyttävinä.
- ESitykset hyviä, mutta vuosia Espoossa työskenneille ei varsinaisesti uutta
- Tosin kaksi viimeistä luentoa on jo aikaisemmin kuultu...
- Koulutustilaisuuden otsikko oli "opetussuunnitelmatyöhön orientoivat koulutukset.", Odotin enemmän ops-perusteisiin pureutumista ja mitä uutta on odotettavissa. Nyt ei mitään uutta.
- Kahvitukseen olisi kaivannut lisää valikoimaa (sämpylät ym.)
- ... But the group discussion was too much.

Koulutusideoita
* yläkoulusta ja siellä tehtävistä järjestelyistä enemmän, mitä ops-uudistus erityiskoulussa?
* Tämän koulutuksen jälkeen jäin kaipaamaan jatkossa koulutusta, jossa on oivallettu miten opettaja jaksaa tulla klo 14-17 koulutukseen, Huumoria- kahvia- musiikkia!
* Järjestettävä jatkossakin vaihtelevia, monipuolisia koulutustilaisuuksia.
* Edellisen ops-kierroksen seminaaripäivät olivat antoisia ja tulosta syntyi (puoli päivää varattu aiheen työstämiseen+ seminaari) Saman tyyppistä koulutusta uudelle kierrokselle.
* Enemmän yläkouluun kohdennettua informaatiota
* Oikeasti yläkoulun opeille suunnattu!!! Ahdistaa ainainen varhaiseen suunnattu!
* Miten opettaa erilailla? (Onko tämä synonyymi ryhmäjakojen ja erilaisten ryhmien kanssa?)
* Toivoisin ideoita omaan työhön.
* Konkretiaa opetussuunnitelmien laadintaan aineenopettajille.
* Nämä uusintana keväällä, kun koulut tekevät omia suunnitelmiaan (ok, varmaan mahdotonta, mutta silloin varmaan kaivataan jälleen konkreetteja esimerkkejä).
* Please the uniform of lecturing should be stopped.
* Koulutusta riittää!

Muuta
* Yksilöllisempi ja hopsuihin ja eriyttämiseen perustuva uudistus- miten ihmeessä pidämme yläkoulun 17 opettajaa tietoisina yhdestä oppilaasta tai vastaavasti yhden opettajan tietoisena 150 oppilaastaan????
* Miten ihmeessä viemme tämän kaiken yläkoulun konservatiiviseen opettajakuntaan? Kolleegana ei siis johtajana?
* Monesta tuli tunne, että ihan jees, mutta miten toteuttaa omalla kohdalla?

Ei kommentteja: